Daň z přidané hodnoty (DPH) je nepřímá daň uvalená na spotřebitele zboží a služeb, která představuje hlavní zdroj příjmů státního rozpočtu v České republice. Jejím principem je vybírání daně postupně ve všech fázích výroby a distribuce, až po konečného spotřebitele, který platí plnou hodnotu DPH zahrnutou v ceně.
Základní princip DPH spočívá v tzv. přidané hodnotě – tedy hodnotě, kterou k produktu nebo službě přidávají jednotliví dodavatelé, výrobci a prodejci během jejich cesty k zákazníkovi. Každý článek dodavatelského řetězce odvádí DPH na základě rozdílu mezi cenou nakupovaných a prodávaných výrobků, čímž je daň přerozdělena mezi jednotlivé fáze výroby a distribuce.
Hlavní účel DPH je v České republice, stejně jako ve většině států světa, poskytnout vládě stabilní a rozsáhlý zdroj příjmů. DPH je vybírána od široké skupiny spotřebitelů a dopadá na všechna odvětví ekonomiky, což činí tuto daň efektivním nástrojem k financování státních služeb a infrastruktury.
DPH umožňuje vládě zajistit:
Nepřímý charakter DPH také umožňuje vládě sbírat daň bez přímého ovlivnění příjmů jednotlivých občanů, protože daň je rozprostřena mezi všechny spotřebitele.
Zavedení DPH v Česku má počátky v transformaci ekonomiky po roce 1989. Během tohoto období přecházela země na tržní hospodářství a daňový systém musel projít zásadními změnami, aby odpovídal standardům moderní ekonomiky.
DPH byla v ČR oficiálně zavedena v roce 1993 jako součást harmonizace českého daňového systému s Evropskou unií, jejíž členství Česká republika zamýšlela získat. Nový systém DPH nahradil dřívější daň z obratu, která byla méně flexibilní a efektivní. Česká republika vstoupila do EU v roce 2004 a od té doby se systém DPH upravuje podle evropských směrnic. Tyto směrnice určují minimální sazby a podmínky výběru DPH pro všechny členské státy, což pomáhá zjednodušit obchod mezi zeměmi EU.
Od zavedení DPH v ČR došlo k několika změnám v sazbách, aby se přizpůsobily aktuálním potřebám státního rozpočtu a ekonomické situaci. K 1. lednu 2024 se například snížila počet sazeb z dřívějších tří (21 %, 15 % a 10 %) na dvě – 21 % a 12 %. Tato změna zjednodušila systém DPH a usnadnila administrativu pro firmy.
DPH je klíčovou složkou českého daňového systému. Její existence umožňuje vládě získávat příjmy z širokého spektra spotřebitelů, aniž by přímo zasahovala do příjmů jednotlivců. Díky postupným úpravám a harmonizaci s evropskými normami je DPH stále efektivním a spravedlivým způsobem financování státu. Historie DPH v ČR odráží přechod na tržní ekonomiku a integraci s Evropskou unií, což posílilo stabilitu a konkurenceschopnost českého hospodářství.